VRAGEN
De meestgestelde vragen aan de podotherapeut.
Heeft u vragen over podotherapie?
U bent op de juiste plek! Hier vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen over podotherapie en hoe het uw voetgezondheid kan verbeteren. Ons team van deskundige podotherapeuten staat klaar om uw vragen te beantwoorden en u de zorg te bieden die uw voeten verdienen.
Hieronder vindt u de meest gestelde vragen aan podotherapeuten.
U kunt meestal binnen een week terecht op een van onze locaties voor een onderzoek/consult. (van onderzoek/consult tot afleveren van zolen zit momenteel bij ons 2 weken tussen)
Pijn aan je voet is heel vervelend. Je bent eigenlijk meteen al heel onthand. Helaas zijn er te weinig podotherapeuten, zodat er bij iedere podotherapeut een wachttijd is. Wij hebben een afspraak met de huisartsen, dat wanneer iemand snel gezien moet worden, de huisarts met ons contact opneemt.
Klik hier voor het meest recente kostenoverzicht.
Voor deze vraag verwijzen wij u naar de rubriek vergoedingen.
De podotherapeuten in onze praktijk zijn allemaal individueel lid van de Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten. Alleen iemand die de opleiding Podotherapie met goed gevolg heeft afgesloten mag lid worden. Tevens staat iedere podotherapeut van deze praktijk ingeschreven in het Kwaliteitsregister Paramedici.
Dat hangt af van de klachten waarvoor u wordt verwezen en ook van de persoonlijke voorkeur van de verwijzer. Vraag dit eventueel na bij uw verwijzer, daar deze wellicht een goede reden heeft om u juist naar een podoloog dan wel naar een podotherapeut te sturen.
Podologie houdt zich net als podotherapie bezig met “voetkunde”. Het grote verschil is dat podotherapie meer omvat dan podologie. Zo behoort podologie tot de alternatieve beroepen en podotherapie tot de paramedische en is er een groot verschil in opleiding. Podotherapie is een vierjarige dagopleiding en podologie is een, veel kortere, parttime opleiding. Podologie houdt zich voornamelijk bezig met het “zolen maken”, podotherapie houdt zich ook bezig met nagel- en teenproblemen, tapen, wondbehandeling bij diabeten. Vraag goed na naar wie u nu bent verwezen, de termen worden maar al te vaak door elkaar heen gebruikt.
Het is raadzaam jaarlijks op controle te komen en de vergoedingen van uw zorgverzekeraar zijn veelal ook jaarlijks. Naast zolen voor het normale gaan zijn er ook diverse andere soorten zolen mogelijk waarbij gedacht kan worden aan werkschoenen, nette schoenen, diverse sportvarianten etc. De gemiddelde duur van de zolen is twee jaar maar als er weinig gelopen wordt of er diverse zolen worden ingezet kan deze duur toenemen . Bij kinderen in de groei trachten we indien mogelijk zoveel mogelijk diversiteit uit de zolen te halen omdat deze vaker vervangen dienen te worden aangezien de voeten meer aan verandering onderhevig zijn. Het is echter uitzonderlijk als er binnen het jaar nieuwe zolen moeten worden opgemeten.
Als u al eerder bent geweest, dan kunt u meestal eerder terecht. Voor het eerste consult/onderzoek reserveren we meer tijd, dan voor vervolgafspraken. We houden ‘gaten’ open in de agenda voor spoedgevallen en controles.
Gemiddeld zo’n twee tot drie jaar. Dit hangt ook sterk af van het aantal kilometers dat iemand er mee loopt of sport, maar ook van de mate van transpiratie en het onderhoud dat er al dan niet aan wordt besteed.
Bij echte “steunzolen” is dit het geval; soms is er geen keus en kun je de voet alleen maar ondersteunen. Als de voet enigszins te corrigeren is, zal er altijd voor een corrigerende zool worden gekozen. Dit betekent dat de spieren zelf het werk doen.
Er wordt u verteld wanneer de zolen moeten worden gecontroleerd; vaak is dit een keer per jaar. Wanneer er geen controle meer nodig is, is het belangrijk om terug te komen wanneer u klachten heeft of terug krijgt; dit duidt er vaak op dat de zolen aangepast of vernieuwd moeten worden. Als de bovenlaag van de zool verslijt, ziet u dit vanzelf; vaak kan de zool nog van een nieuwe afdeklaag worden voorzien.
- voorvoetklachten
- pijn in de hiel
- vermoeidheidsklachten van voeten/benen
- overbelastingsklachten
- voetproblemen bij kinderen
- enkelklachten
- standsafwijkingen van de nagels/tenen
- sportblessures
- steeds terugkerende eeltvorming/likdoorns onder de voet of op/tussen de tenen wonden/klachten bij diabetes- of reumapatiënten
- knie-, heup-, rugproblemen welke veroorzaakt zijn door verkeerde voetstand/looppatroon
- Was uw voeten dagelijks met lauw water. Droog ze voorzichtig af met een zachte handdoek (of bij onvoldoende ruimte een theedoek) en in het bijzonder tussen en onder de tenen. Wanneer de huid te droog is, gebruik dan een goede voetcrème, maar smeer dit niet tussen de tenen.
- Inspecteer iedere dag uw voeten om “vreemde” plekjes op te sporen, bijvoorbeeld scheurtjes, wondjes, kloven, blaren, verkleuringen van de huid (blauw, roodheid) of veranderingen aan de teennagels. Gebruik eventueel een spiegel om onder de voet en tussen de tenen te kijken. Wanneer iemand zelf de voeten niet kan bekijken, door een slecht gezichtsvermogen vraag dit dan aan familie of vrienden. Het is belangrijk.
- Inspecteer de schoen voordat u deze aantrekt door met de hand te voelen of er iets in zit (bijvoorbeeld steentjes).
- Loop nooit op blote voeten, zelfs niet thuis. Loop dan liever op slippers of pantoffels.
- Vermijd te strakke sokken en panty’s met naden, deze kunnen de huid beschadigen en de bloedcirculatie belemmeren.
- Knip nagels recht af, nooit de hoeken wegknippen waardoor ingegroeide nagels kunnen ontstaan. Zijn de nagels pijnlijk of zijn ze te hard om zelf te kunnen knippen, bezoek dan een pedicure (met diabetes-aantekening) of vraag uw podotherapeut om advies.
- Verwijder zelf nooit eelt, wratten en likdoorns/eksterogen. Gebruik ook geen likdoornpleisters die bij de drogist/apotheek verkocht worden. Deze kunnen de huid verbranden (door de werking van de chemische middelen) en beschadigen.
- Neem nooit langer dan 5 minuten een voetenbad, anders wordt de huid te week en extra kwetsbaar voor wondjes en infecties. Gebruik bij een voetenbad geen soda of biotex, maar gewoon keukenzout. Spoel altijd na met schoon water. Bij wondjes geen voetenbad nemen.
- Test altijd de watertemperatuur met uw elleboog of thermometer. Door aantasting van de zenuwen is het mogelijk dat u niet voelt of het water te heet is, waardoor de kans op verbranding ontstaat.
- Loop niet op hete oppervlakken zoals een zandstrand of het cement/tegels rond bijvoorbeeld een zwembad.
- In beweging zijn bevordert de bloedcirculatie en een eventueel overgewicht kan hierdoor minder worden. De podotherapeut kan u voorlichten wat goede schoenen zijn om mee te wandelen.
- Regelmatige screenings zijn belangrijk. De podotherapeut, maar ook de doktersassistente/praktijkondersteuner en eventueel de diabetes verpleegkundige kunnen uw voeten testen op gevoel (sensibiliteit) en doorbloeding.
- Zorg dat uw voeten goed opgemeten worden iedere keer als u nieuwe schoenen gaat kopen. Niet goed passende schoenen kunnen voor iemand met DM funest zijn. Koop schoenen later op de dag, de voeten zijn aan het eind van de dag “groter” dan in de ochtend. Let in het bijzonder op stiksels en naden ter hoogte van de tenen en eventueel aanwezige knobbels op de voeten. Schoenen moeten direct goed zitten en “inlopen” moet niet nodig zijn.
- Nuttig niet teveel alcohol. Alcohol kan de neuropathie (zenuwbeschadiging) doen toenemen, welke door de DM al aangetast kan zijn. Hierdoor kunnen kleine wondjes slechter gevoeld worden.
- Stop met roken! Roken kan de bloedsomloop nadelig beïnvloeden wat toch al een complicatie voor mensen met DM kan zijn.
- Was uw voeten regelmatig met een milde (alkalivrije) zeep. Een dergelijke zeep “zonder zeep” zorgt ervoor dat de natuurlijke beschermlaag van de huid niet wordt aangetast.
- Spoel na het wassen alle zeepresten goed weg en droog uw voeten af. In het bijzonder tussen de tenen.
- Wrijf de voeten regelmatig met babyolie of een huidvriendelijke crème in ter voorkoming van een uitdrogende huid, kloofjes of andere beschadigingen van de huid.
- Knip de teennagels altijd recht af, dit voorkomt het ingroeien van de nagels.
- Als uw nagels bij het knippen snel splijten of afbrokkelen, knip dan met kleine knipjes of gebruik een vijl.
- Knip, peuter of snijd nooit zelf aan eelt of likdoorns, de kans op verwonding is groot door gebruik van verkeerd gereedschap. Wel kunt u overmatig eelt verwijderen met een puimsteentje of voetvijl.
- Neem nooit langer dan 5 minuten een voetenbad, anders wordt de huid te week en extra kwetsbaar voor wondjes of infecties. Gebruik bij een voetenbad geen soda of biotex, maar gewoon keukenzout. Spoel altijd na met schoon water.
- Wanneer u wondjes op de voet heeft, mag u geen voetenbad nemen. De genezing wordt namelijk belemmerd door het week worden van de huid rondom de wond.
- Koop schoenen altijd in de namiddag, omdat uw voeten in de loop van de dag dikker kunnen worden.
- Pas altijd beide schoenen in de winkel. Het is normaal dat de éne voet langer kan zijn dan de andere. Koop schoenen altijd op de langste voet.
- Pas de schoen altijd staande. Als de voet staat, is hij wat langer dan bij zitten door het gewicht wat erop komt.
- Loop een tijdje op de schoenen in de winkel rond. Neem de tijd voor het kopen van uw schoenen. Bij twijfel niet kopen. Bij lopen wordt de voet zelfs weer iets langer dan bij staan.
- Doe de schoen bij het passen (en het dragen) op de juiste manier dicht. Bij een veterschoen veters goed aantrekken en strikken.
- De schoen loopt niet uit. Met andere woorden een schoen wordt niet groter. Als een schoen te klein is, zal dat dus zo blijven. Wel wordt het bovenleer tijdens het gebruik soepeler, waardoor het zich aanpast aan het model van uw voeten.
- Zorg voor een juiste lengte- en breedte-maat. Maat 40 van het éne merk is beslist geen maat 40 van een ander merk. Dus, let niet alleen op de schoenmaat maar vooral op de pasvorm.
- Een goed contrefort, dat wil zeggen een goede stevige hielomsluiting, is belangrijk. Hoe steviger het contrefort, des te minder kans op zwikken van de enkels. De hielomsluiting moet niet met de duim in te duwen zijn.
- De tenen moeten in een schoen vrij kunnen bewegen. Let op voldoende ruimte bij de tenen in de breedte maar ook in de hoogte. Tenen en nagels komen snel in de knel waardoor er pijnklachten kunnen ontstaan.
- De hakhoogte moet zodanig zijn dat de kuit ontspannen is. Meestal is deze dan ook maximaal 3 cm hoog. Hoe breder de hak van de schoen, hoe stabieler u op de schoen staat.
- Een goed passende schoen heeft het buigpunt van de schoen onder het buigpunt van de voorvoet.
- De zool van een schoen moet zo soepel zijn zodat een goede afwikkeling mogelijk is. Als je de schoen in je hand hebt moet je de zool kunnen buigen bij de voorvoet.
- Buigzame onderzool, bij voorkeur rubber, dit geeft meer schokdemping en meer grip.
- Zorg voor een goede sluiting op de wreef die niet knelt of irriteert, liefst een vetersluiting.
- Neem liever geen op de wreef laag uitgesneden schoen. De schoen heeft weinig houvast om de voet waardoor de voet gaat slippen bij de hak. Om dit te voorkomen neem je dan snel een kleinere maat waardoor de tenen in de knel komen.
- Let op dat er geen stiksels of naden en versieringen, óp en ín de schoen, lopen over pijnlijke plekken op uw voet. Stiksels, naden en versieringen geven niet mee en worden dus ook niet soepeler. Voel ook altijd met de hand ín de schoen, om te voelen of de schoenen daar voldoende glad zijn afgewerkt, en geen stiksels op eventuele drukplekken hebben.
- Koop bij voorkeur een lederen schoen. Leer zorgt voor een goede ventilatie, laat zich gemakkelijk vormen en zijn duurzaam.
- Wanneer u moeilijk bij de schoenen kunt, of een verstoorde handfunctie heeft (bijvoorbeeld bij reuma) zijn er elastische veters welke u op de juiste lengte en spanning kunt afstellen zodat u daarna een soort instapschoen heeft.
- Let op of u bij het gebruik van podotherapeutische zolen, verdikkingen of inlays uit uw schoenen kunt halen, zodat de zolen vlak in uw schoenen liggen. Ook scheelt dit aan ruimte wanneer u er de podotherapeutische zool inlegt.
- Er zijn ook sandalen die geschikt zijn voor het dragen van podotherapeutische zolen. De bestaande inlay kan eruit.
- Om ook de administratieve en financiële kant van uw behandeling zo goed mogelijk te laten verlopen treft u hier onze algemene voorwaarden aan. Wanneer u zich laat behandelen door één van onze specialisten ontstaat een zogenaamde ‘behandelovereenkomst’. Natuurlijk vloeit uit deze behandelovereenkomst de verplichting voort om uw behandelaar te vergoeden voor geleverde diensten. De onderstaande voorwaarden zijn onvoorwaardelijk van toepassing op alle behandelovereenkomsten tussen patiënt en behandelaar, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Bij een vervolgafspraak, betrekking hebbende op een eerdere overeenkomst, zijn deze bepalingen eveneens van toepassing. Op alle opdrachten/overeenkomsten is het Nederlands recht van toepassing.
- Facturering gebeurt rechtstreeks aan u direct na de behandeling of bij het ophalen van de therapeutische hulpmiddelen. U kunt de factuur per pin of in uitzonderlijke gevallen contant in onze praktijk voldoen.
- Wij behouden ons het recht voor om zonder nadere aankondiging incassomaatregelen te treffen wanneer u in gebreke bent met betaling. Wij schakelen hiervoor een gerechtsdeurwaarderskantoor van Lith te Eindhoven in. De gemaakte (incasso)kosten hiervan zijn voor uw rekening. Indien wij een bedrag uit hoofde van geleverde diensten van u te vorderen hebben, hetgeen de competentie van de Kantonrechter te boven gaat, zal de Arrondissementsbank te Eindhoven bij uitsluiting bevoegd zijn. Indien er sprake is van een betalingsachterstand, zijn wij bevoegd de behandeling op te schorten totdat de achterstand, inclusief de rente en de kosten is voldaan.
- De kosten van behandeling van een patiënt jonger dan 16 jaar zijn verschuldigd door de wettelijke vertegenwoordiger. Een patiënt van 16 of 17 jaar is zelf de kosten van de behandeling verschuldigd, tenzij de wettelijke vertegenwoordiger schriftelijk heeft bevestigd de kosten te zullen voldoen.
- U dient zelf zorg te dragen voor eventuele declaratie van onze factuur bij uw eigen zorgverzekering. U bent zelf verantwoordelijk voor de aanspraak op een vergoeding van uw ziektekostenverzekeraar. Wij kunnen u niet garanderen dat er een vergoeding zal plaatsvinden. In de praktijk blijken de meeste verzekeraars een hele of gedeeltelijke vergoeding te verstrekken. Voor patiënten met diabetes mellitus kunnen andere voorwaarden gelden. Wij adviseren u de polisvoorwaarden te raadplegen.
- Gemaakte afspraken (mondeling of telefonisch) kunnen tot 24 uur van te voren geannuleerd worden. Wij behouden ons het recht voor afspraken die zonder tijdige afmelding verzuimd worden of binnen 24 uur voor de afspraak geannuleerd worden in rekening te brengen. Wanneer u uw controle afspraak verzuimt, wordt de eventuele vervangende afspraak alsnog in rekening gebracht.
- U bent verplicht alle door ons gemaakte kosten te vergoeden. Mondelinge toestemming na het onderzoek waarbij u akkoord gaat met het vervaardigen van podotherapeutische zolen, ortheses of nagelbeugels is geldend. Na het onderzoek wordt direct gestart met de vervaardiging.
- Onze specialisten verplichten zich tot het handelen naar zijn of haar beste kunnen. Om de kwaliteit en de service te waarborgen zijn al onze podotherapeuten lid van de Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten (NVvP) en staan als kwaliteitsgeregistreerde ingeschreven bij het Kwaliteitsregister Paramedici. Zolen, ortheses en nagelbeugels zijn therapeutische hulpmiddelen, er kan daarom nooit garantie op het effect van deze hulpmiddelen worden gegeven. Aanpassingen van zolen/ortheses binnen 2 maanden na aflevering (of tot de eerste controle afspraak) vallen binnen de service en worden daarom niet in rekening gebracht. Onvoldoende resultaat van de behandeling geeft u in geen enkel geval recht op restitutie of vrijstelling van betaling.
- Klachten kunt u per mail indienen naar info@3d-vcn.nl
- Wij zijn niet aansprakelijk voor vermissing, verlies of beschadiging van uw bezittingen of voor enige andere door u geleden schade.
Klik hier voor onze privacyverklaring
Wij zorgen voor uw voeten. U zet de volgende stap.
Laat uw naam en telefoonnummer achter, zodat we u zo snel mogelijk kunnen terugbellen voor een afspraak.